Monday, February 5, 2007

حاجة بس عايز أفهمها!!



لما حبيت أرد على الإسائات المكتوبة عن دين الإسلام وكل الأديان.......فكرت شوية عن ما يدعو إليه المهاجم......و فى حاجات عايز أفهمها.........لو لم يكن هناك اله........كيف ستكون هناك حياة بهذا النظام...........فعندما نجد حركة النجوم......و نرى الجبال و نرى كل ما هو جميل فى الطبيعة ......أفكر فى أنه لا يمكن أن يكون هذا كله صدفة.........الإنسان فى حد ذاته لا يمكن أن يكون خلق صدفة....(سامحونى على الأخطاء الإملائية)......أنا ماقدرش أقول أن أنا صح وللا حاجة.....أنا بس مقتنع باللى أنا فيه.....و أؤكد مرة تانية ان أنا لاأمثل الإسلام فى شئ......ولا أرد من دماغى ولا حاجة........أنا بس أرى التشكيك و أبحث عن حل......و شكرا بن كريشان.......أنت حقيقى تؤكد لى كل يوم أن الإسلام دين عظيم.......المهم.......كنا بنتكلم عن الكون و النظام العظيم الخلاب اللى ماشى بية.....ازاى ما يكون له خالق.....فهل يمكن أن تقول أن برج العرب مثلا بنى بدون مهندس؟؟.......هذا للتفكير بالعقل الذى تتكلم عنه...... و إذا لم يكن هناك اخرة.........فأين سنذهب بعد الموت.......هل سنتحلل و ننتهى......لم العمل اذا؟؟.......إذا قلت لك اعمل على مشروع كبير و بعد ما تنهية سندمره و مالكش حاجة......هل ستعمل؟؟؟......و إذا كنت تقول أن الله موجود و لكن لا يوجد دين.....فلم خلقنا إذا..........فهل تحب أنت ألا يشكرك أحد وهبته.....الحياة؟؟؟............................اسف مرة أخرى على ضعف أسلوبى...و أخطائى الإملائية........أصل أنا بكتب الى حاسس بيه......و باى دلوقتى عشان مش فاضى...مسافر و الله.....و هركب أتوبيس محدش صنعه........كان فردة جزمة و اتطور

No comments: